Proč je čtení na ústupu
Knihy jsou nedÃlnou souÄástà naÅ¡Ã kultury již po generace. Ty nejznámÄ›jÅ¡Ã spisovatele zná každý z nás. OvÅ¡em v souÄasné dobÄ› Ätou lidé stále ménÄ› knih, zejména pak mladÅ¡Ã generace. To samozÅ™ejmÄ› má vliv i na náš celkový vývoj i dovednosti. Proto také majà dneÅ¡nà dÄ›ti horÅ¡Ã porozumÄ›nà psanému i Ätenému textu, což samozÅ™ejmÄ› může působit problémy i v dospÄ›lém životÄ› – každý z nás bude jednou podepisovat nÄ›jakou smlouvu, a je rozhodnÄ› dobré vÄ›dÄ›t, k Äemu se pÅ™esnÄ› zavazujeme a jaké jsou podmÃnky.
Â
Â
Co ale za tÃmto vývojem stojÃ? Je totiž jasné, že se neobjevil jen tak sám od sebe. Naopak, jedná se o výsledek mnoha desÃtek let zmÄ›n v naÅ¡Ã kultuÅ™e, pÅ™iÄemž ne vÅ¡echny tyto zmÄ›ny byly tak pozitivnÃ, jak by se mohlo na prvnà pohled jevit.
Â
V prvnà řadÄ› je zde fakt, že rodiÄe jsou dnes mnohem zamÄ›stnanÄ›jÅ¡Ã. Aby dokázali uživit rodinu, musà pracovat oba. To znamená, že majà mnohem ménÄ› Äasu na svého potomka. To dÅ™Ãve alespoň ÄásteÄnÄ› nahrazovali babiÄky a dÄ›deÄkové, avÅ¡ak dnes Äasto pracujà i oni. To také znamená, že dÄ›ti jsou Äasto ponechány samy sobÄ› a že ani veÄer pÅ™ed spanÃm jim nikdo neÄte nebo nevyprávà pohádky.
Â
Â
NamÃsto toho se je snažÃme zabavit technologiemi, které jsou pro nÄ› pÅ™itažlivÄ›jÅ¡Ã, neboÅ¥ nabÃzà mnohem snadnÄ›jÅ¡Ã a rychlejÅ¡Ã gratifikaci. Bohužel sledovánà pohádek a videà na YouTube ani zdaleka nerozvÃjà mozek, natož pochopenà souvislých vÄ›t bez doprovodného videa. Proto se dÄ›ti neuÄà ÄÃst a pracovat se svou fantaziÃ.
Â
Důsledkem toho je, že dÄ›ti nemajà ke knihám vztah. Už nemajà napÅ™Ãklad svou oblÃbenou knÞku, kterou by chtÄ›li po rodiÄÃch neustále pÅ™ed spanÃm ÄÃst. NamÃsto toho se radÄ›ji podÃvajà na video, což je pohodlnÄ›jÅ¡Ã i pro rodiÄe, takže ani ti s tÃm nemajà problém. Důsledky pak vidÃme ve Å¡kole, kde je porozumÄ›nà textu na velmi nÃzké úrovni. A nenà divu – nemajÃ, jak by se to nauÄily, a to je velká Å¡koda.